Tuesday 19 January 2016

lagu hujan

 Hello blog!

Ye, ye aku tau aku patut update awal-awal lepas balik dari Beijing, tapi aku tak buat.

The reason is, aku sampai tanah air aku terus demam. Lepas tu demam lagi. Sekarang ni barulah okey sikit. Ni pun ada batuk-batuk dengan sakit perut yang kadang-kadang muncul.

Nanti kalau aku ada masa aku akan cerita pengalaman aku di Beijing. Tapi bukan hari ni kot. Hari ni update just for the sake of having a blog hahaa. Lagipun no one is reading, so I don't care.

Tapi personally aku suka trip kali ni. Winter dia memang sejuk, but to my surprise aku boleh tahan dengan cuaca dia. In fact aku rasa rindu pulak sekarang dengan kesejukan dia sebab aku sendiri memang bukan jenis orang yang tahan sejuk.

Baju thermal Uniqlo; let me tell ya, it works. At least for me. Tapi aku tak boleh nak compare dengan long johns sebab aku sendiri tak pernah pakai. Tapi thermal wear Uniqlo is comfy, dan secara peribadi aku rasa baju tu memang berkesan. Temperature yang paling low ialah -8 degree Celcius and aku takdela rasa terlalu sejuk sangat. Still rasa sejuk but I managed to walk around and feel comfortable :)

So get your Uniqlo thermal wear kalau nak berjalan-jalan musim sejuk. Tapi kalau korang pergi area ala-ala Rusia atau Siberia time winter better beli long john okey.

Lagi satu tips, dapatkan baju bulu kambing atau wool, kalau dalam English. Memang terbaik. Kalau korang jenis tahan sejuk aku rasa tak perlu pakai long john, just pakai wool sweater dengan winter coat and you're good to go.

Aku pakai baju wool ni dekat Malaysia tak sampai 5 minit dah berpeluh macam dalam sauna tau. Kalau kat sana baju itulah penyelamat. Kalau trip korang 7 hari, 3 helai baju wool pun mencukupi, melainkan kalau korang tak kisah nak bawak berat-berat baju-baju tu banyak-banyak.

Yes, trip musim sejuk ni bukan barang yang berat, baju yang terlebih berat. So rancang dulu apa yang perlu dibawa, okey.

Banyak benda sebenarnya aku nak cerita, tapi nanti-nantilah. Kalau aku cerita sekarang ade yang tak tidur malam ni hahaha.

Maybe that is all for tonight. Wish me a sweet dream <3

No comments:

Post a Comment